علمی-اجتماعی
جمعه 18 اسفند 1391برچسب:, :: 2:39 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

یوگاورزشی جسمی و روانی (فکری) می‌باشد که در شبه قارهٔ هند و توسط هندوها بوجود آمده‌است.[نیازمند منبع] ریشه یابی دقیق این ورزش که توسط چه شخصی و دقیقآ چگونه بوجود آمده کمابیش ناممکن است چرا که تاریخ شکل گیری یوگا به سالهای بسیار دور برمی گرددپیرامون واژه واژه Yoga در اصل از واژهٔ «یوج»(Yuj) در زبان سانسکریت که به معنی یکپارچه سازی و یگانگی آمده‌است. واژهٔ «یوج» با واژگان «یک» و «یگانه» در فارسی خویشاوند است. برخی نیز باور دارند که Yoga از واژهٔ پارسی «یوغ» گرفته شده‌است. رژيم غذايي در يوگارژيم غذايی در سلامت انسان بسيار اهميت دارددر يوگا سه نوع رژيم غذايی وجود دارد كه عبارتند از:راجاسی، تاماسی و ساتويك رژيم غذايي راجاسي شامل غذاهاي غير گياهي و پر انرژي مي باشد.رژيم غذايي تاماسي تركيبي از راجاسي و ساتويك مي باشد.به معني غذاهاي غير گياهي و گياهي و البته پر ادويه.اين رژيم غذايي افراد را كم حوصله و پرخاشگر مي كند.اما رژيم غذايي ساتويك گياهي ا ست و براي چاشني آن از كمي ادويه هم استفاده مي شود.اين رژيم غذايي مورد توصيه يوگي ها مي باشد.اين رژيم غذايي گوارشي آسان را به ارمغان مي آورد.احساس سبكي و تعادل به وجود مي آيد و تعادل هورموني بدن در حد مطلوب نگه داشته مي شود.شناسه و تعریف یوگا از طرفی به معنای «کنترل کردن» آمده‌است و در آن صورت یوگا را می‌توان علم کنترل امواج فکر و علم مهار قوای ذهن به منظور تسلطی همه جانبه بر توان بالقوة خود دانست. در این صورت به «روش» این دانش که همانا کنترل قوای تن و فکر است تأکید می‌شود. با توجه به چنین درکی، یوگا، در کتاب شاندیلیوپانیشاد (Shandilyopanishad)، این گونه تعریف شده‌است: «یوگا عبارت از کنترل امواج ذهنی است.» از طرف دیگر می‌توان یوگا را به معنای نظاره کردن و دیدن، در نظر گرفت که در نتیجه یوگا علم نظارة خود و خودشناسی است. بدین ترتیب غایت این دانش آشکار می‌شود. یعنی واقع شدن در طبیعت اصیل خویش و شکافتن تمامی حجابهای نفسانی. بر همین اساس در باگاواد گیتا (Bhagavad gita) اوج یوگا، رویت ذات درونی از طریق ذهن پاک و خالص شده توصیف شده‌است، و سرانجام یوگا را به معنی «وصل و یکی شدن» نیز ترجمه کرده‌اند که در آن صورت غرض از انجام تمرینات یوگا آشکار و هویدا می‌شود. به این معنا، یوگا عبارت است ازعملکرد هماهنگ قوای فردی و اتحاد قوای ذهنی (Chitta shakti) با قوای حیاتی تن و حواس (Prana shakti) که منجر به تلخیص انرژی، توسعة آگاهی و در نهایت اتحاد با آگاهی متعال خواهد شد. بنابر این تصور، در رودرایا مالاتانترا (Rudrayamatantra) گفته شده : «یک یوگی، فقط در اتحاد با آگاهی متعال، به تجربة یوگا نایل می‌گردد.» بدین ترتیب هر کدام از معانی واژة یوگا، قسمتی از این معرفت عمیق باطنی را آشکار می‌سازد و اختلاف ذاتی در میان آنها دیده نمی‌شود. یک واژه سانسکریت است .چیستی یوگا دارای ابعاد فلسفی و در عین حال کاربردی می‌باشد. به گفته کارشناسان این ورزش، فلسفه یوگا با روح درونی انسان، گیتی و چگونگی ارتباط و پیوستگی این دو سروکار دارد. تمرینات یوگا می‌تواند روح انسان را تقویت کند و آن را به آفریننده جهان هستی نزدیکتر کند، تا بدین صورت انسان از لحاظ روحی، درک بیشتری به خود و خدای خود داشته باشد.یوگا شناختی مستقیم و بی واسطه از ژرفای هستی خویش و هماهنگی با قوانین طبیعت است. این معرفت شهودی در پی سلوکی پی گیر و عشقی صادقانه حاصل می‌شود. در پی این سلوک، فرد تسلطی همه جانبه بر قوای تن، احساسات و افکار خود پیدا می‌کند. و در نهایت می‌تواند خود را از حیطه تغییرات احساسی و نگرانیهای فکری فراتر برده، در عمق قلب خود قرار یابد، جایی که تلاطمات فکری و محیط خارجی قادر نیست تاثیری بر آن داشته باشد. در مورد واژه «یوگاً اختلافاتی دیده می‌شود، و آن را به معانی :»اتحاد و وصال«، »رؤیت و نظاره«و»کنترل و به زیر یوغ آوردن" به کار برده‌اند. نه تنها در مورد ریشة واژة یوگا اختلافاتی دیده می‌شود، بلکه در تعاریف و توضیحات مشروحی که دربارة یوگا در متون گوناگون آمده نیز تفاوتهایی وجود دارد. این در حالی است که متون کهن و مختلف یوگا، تعاریف متنوع یکدیگر را تأیید کرده‌اند. ولی در واقع هیچ تعریف مشترکی پیرامون این تجربة عمیق ارائه نشده‌است. ظاهراً در اکثر موارد، زاویة دید اساتیدی که یوگا را تعریف کرده‌اند با یکدیگر متفاوت بوده‌است.یوگا تعریفی از یک گروه محدودی از تمرینات یا حالت معینی نیست، بلکه بیشتر اشاره به مجموعه‌ای از فنون، از ساده تا بسیار پیشرفته، و احوال باطنی مختلف و در واقع یک سیر و سلوک کامل دارد.روشن بینان و دانایان بسیاری، بویژه در هند، در پس سالها تزکیه نفس و مراقبه‌های ژرف، حالاتی متفاوت از آگاهی را کشف و تجربه کردند. مجموعة این حالات و فنون و تعالیمی که برای درک و وصول به این احوال توسط آن مردان خردمند طراحی و دریافت شد "یوگاً خوانده می‌شود.هر کدام از این خردمندان، جنبه‌هایی خاص از این معرفت گسترده را مورد توجه قرار داده، براساس آن تعریفی ارائة کرده‌اند. البته این تعاریف از هم بیگانه نیستند. آنها تماماً در حول خودشناسی و بالا بردن توان فردی و توسعة آگاهی متمرکز می‌باشند. ولی برخی روش این علم و بعضی غرض از اجرای این فنون و گروهی نیز غایت این تعالیم را توصیف و تشریح کرده‌اند. بنابر این برای درک بهتر از این معرفت گسترده و نه چندان روشن، مطلوبتر آن است که این تعابیر مختلف را در کنار هم گذاشته و از همة آنها بهره بریم.پیشینه به لحاظ تاریخی می‌توان سیر تحولات یوگا را در پنج مرحله بررسی کرد:

عصر ودایی (Vedic Yoga)

دوران پیش از کلاسیک (Preclassical Yoga)

دوران کلاسیک (Classical Yoga)

دوران بعد از کلاسیک (Post Classical Yoga)

دوران مدرن (Modern Yoga)

دوران ودایی (۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰ پ.م.)]هر چند در این دوران مستقیماً از واژة یوگا نشانی نمی‌یابیم، ولی پنداره‌های قابل استنادی در متون ودایی یافت می‌شود. منظور از متون ودایی چهار جنگ کهن به نام‌های زیر است:

ریگ‌ودا Rig veda

ساما ودا Sama V.

یاجور ودا Vajur V.

آتاروا ودا Atharva V.

در واقع کهن‌ترین متون مکتوب و ادبیات بشری همین کتاب‌ها هستند. طی تحقیقات باستان شناختی در دو دهة اخیر سرآغاز تمدن در هند از هفت هزار سال پیش از میلاد از ناحیه‌ای نزدیک به دهکدة مهرگر (Mehrgarh) آغاز شده‌است و در هزارة سوم پیش از میلاد منجر به ساخته شدن شهرهای بزرگ و مهمی مثل موهنجو دارو(Mohenjo daro) هاراپا (Harappa) و دلاویرا(Dholavira) شد. این تمدن از شرق گنگ به طرف افغانستان و از ایران به سوی بمبئی توسعه یافت. این تمدن کهن را عموماً به نام تمدن ساراسواتی (Sarasvati) می‌شناسند. طبق نگرشهای ودایی شعور ناب و وجود متعال که خالق هستی از روی عشق و مهر بوده‌است «وداها» را به نوع بشر آموخت تا چگونگی زیستن در همسویی با قوانین «دارماً حفظ شود. به این معنا»وداها«در قلب خود مفهوم»یوگاً را در بر دارند هر چند که تنها از طریق واژگانی چون "تاپاً (Tapah) در این دوران به یوگای اصطلاحی نزدیک می‌شویم.برای درک بهتر و کامل «وداها» «ریشی‌هاً، ودانگا (Vedanga) را بمنظور فهم و استفاده از وداها ارائه کردند.»آنگاً(Anga) به معنای شاخه و بخش است پس ودانگا یعنی اجزاء و شاخه‌های ودا که شامل موارد زیر می‌شود.

Kalpa

Shiksha

Vyakarana

Nirukta

Jyotisha

Chandas

از طرفی زمینة دیگری از آموزشهای ودایی به نام اوپاودا (Upaveda) نیز به منظور استفادة کاربردی از وداها شکل گرفت که شامل موارد زیر بود.

Ayurveda (طب ودایی)

Dhanur Veda (ورزش رزمی ودایی)

Sthapatya Veda (معماری ودایی)

Gandharva Veda (موسیقی ودایی)

دوران پیش از کلاسیک (۲۰۰۰ تا ۳۰۰ پ.م.) [ویرایش]متون اوپانیشاد (Upanishad) و نهایتاً باگاواد گیتا (Bhagavad Gita) از دستاوردهای والای این دوران است. در این دوران به صراحت واژة یوگا و ابعاد عملی یوگا قابل بررسی است. مهمترین پیام این دوران شناسایی آتما (Atma) و برهما (Brahma) و طریق همسویی بین آن دو از طریق سلوک و معرفت است. از دیگر دستاوردهای مهم این دوران طبقه بندی سه گانة آگاهی بشری و امکان استقرار و یگانگی در آگاهی(Chatur Avasthanam) یکپارچه‌است.دوران کلاسیک (۳۰۰ پ.م. تا ۱۰۰۰ میلادی) در این دوران خلاصه و زبدة تمام آموزه‌های یوگایی تا آن زمان در متنی به نام یوگا سوترا Yoga) Sutra) توسط حکیم و یوگی نامدار هند، پاتانجلی، گردآوری و تدوین شد. به همین دلیل این دوران را به نام دورة پاتانجلی یا دورة یوگای هشت مرحله‌ای نیز می‌شناسند. یکی از مهمترین دستاوردهای این دوران طبقه بندی راه عملی یوگا به هشت مرحله‌است:

۱. یاما (Yama)

۲. نیاما (Nyama)

۳. آساناGetBC(1009);

پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, :: 23:27 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

اگر يه مرد درب اتومبيل رو براي همسرش باز كنه

شايد: ۱- ماشين نو باشه

۲- همسرش جديد باشه

۳- اون زن همسرش نباشه

۴- مرد گاگول يا گلابي باشه


پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, :: 23:14 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

یکی زنگ میزنه و میگه ببخشید که مزاحمتون میشم از  اداره آب تماس می گیرم

 می خواستم ببینم از شیر آبتون آب میاد ؟

طرف پا میشه و شیر آب و باز می کنه،می بینه که آب میاد .

میگه: بله آب میاد .

از پشت تلفن طرف بهش میگه پس می خواستی شیر کاکائو بیاد؟!!!

پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, :: 23:6 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

ميگن:پشتت خاكيه


 ميگه: پس چي ميخواستي آسفالت باشه
؟

پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, :: 23:0 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

عجب سرگذشتی داشتی کلعلی ؟

چون يك نفر به دقت تمام براي ديگري حرف بزند اما آخر كار ببيند كه حرفش در او اثر نكرده، اين مثل را به زبان مي‌آورد.

يك بابايي مستطيع شده بود و به مكه رفته بود و برگشته بود و شده بود حاجي و همه به او مي‌گفتند: حاجلي (حاج علي)

اما يك دوست قديمي داشت كه مثل قديم باز به او مي‌گفت: كللي (كل علي ـ كربلايي علي). مثل اينكه اصلاً قبول نداشت كه اين بابا حاجي شده!

اين بابا هم از آن آدم‌هايي بود كه تشنه عنوان و لقب هستند و دلشان لك زده براي عنوان! اگر هزار بلا سرشان بيايد راضيند اما به شرط اينكه اسم و عنوان آنها را با آب و تاب ببرند! حاج علي پيش خودش گفت: بايد كاري بكنم تا رفيقم يادش بماند كه من حاجي شده‌ام به اين جهت يك شب شام مفصلي تهيه ديد و رفيقش را دعوت كرد. بعد از اينكه شام خوردند، نشستند به صحبت كردن و او صحبت را به سفر مكه‌اش كشاند و تا توانست توي كله رفيقش كرد كه حاجي شده!

توي راه حجاز يك نفر سرش به كجاوه خورد و شكست و يك همچين دهن وا كرد، آمدند و به من گفتند حاج علي از آن روغن عقربي كه همراهت آورده‌اي به اين پنبه بزن، بعد گذاشتند روي زخم، فردا خوب خوب شد همه گفتند خير ببيني حاج علي كه جان بابا را خريدي.

در مدينه منوره كه داشتم زيارت مي‌خواندم يكي از پشت سر صدا زد ?حاج علي? من خيال كردم شما هستي برگشتم، ديدم يكي از همسفرهاست، به ياد شما افتادم و نايب‌الزياره بودم.

توي كشتي كه بوديم دو نفر دعوايشان شد نزديك بود خون راه بيفتد همه پيش من آمدند كه حاج علي بداد برس كه الان خون راه مي‌افتد. وسط افتادم و آشتي‌شان دادم همسفرها گفتند: خير ببيني حاج علي كه هميشه قدمت خير است.

نزديكي‌هاي جده بوديم كه دريا طوفاني شد نزديك بود كشتي غرق شود كه يكي از مسافرها گفت: حاج علي! از آن تربت اعلات يك ذره بينداز توي دريا تا دريا آرام بشود. همين كه تربت را توي دريا انداختم دريا شد مثل حوض خانه‌مان... همه همسفرها گفتند: خدا عوضت بده حاج علي كه جان همه ما را نجات دادي.

خلاصه گفت و گفت تا رسيد به در خانه‌شان: همه اهل محل با قرابه‌هاي گلاب آمدند پيشواز و صلوات فرستادند و گفتند حاج علي زيارت قبول... همين كه پايم را گذاشتم توي دالان خانه و مادر بچه‌ها چشمش به من افتاد گفت: واي حاج علي‌جون... همين را گفت و از حال رفت.

خلاصه هي حاج علي حاج علي كرد تا قصه سفر مكه‌اش را به آخر رساند وقتي كه خوب حرف‌هاش را زد، ساكت شد تا اثر حرف‌هاش را در رفيقش ببيند، رفيقش هم با تعجب فراوان گفت: عجب سرگذشتي داشتي كل علي؟!

 

 


پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, :: 22:56 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 

دره، آي ملا! دوباره بسم‌الله


ملايي با درويشي همكار و شريك بود به هر منزلي كه مي‌رفتند موقع ناهار يا شام ملا كمي كه مي‌خورد دست از غذا مي‌كشيد و مي‌گفت: ?الحمدلله? درويش بيچاره هم كه هنوز نصف شكمش خالي بود و مجبور مي‌شد دست از غذا بكشد و گرسنه بماند. چند بار درويش به ملا گفت كه: ?رفيق اين كار خوبي نيست، تو زود دست مي‌كشي من گرسنه مي‌مانم? اما ملا اين عادت از سرش نمي‌افتاد. درويش در فكر چاره افتاد كه ملا را گوشمالي بدهد. يك روز كه از دهي به ده ديگر مي‌رفتند در دره خلوتي او را گرفت و با تبرزينش تا جايي كه مي‌خورد زد تا بيهوش شد. ملا وقتي به هوش آمد درويش گفت: ?مبادا بعد از اين سر سفره مردم زود دست از خوردن بكشي و مرا گرسنه بگذاري?. ملا كه كتك خورده بود. قول داد كه بعد از اين تا درويش دست نكشيده او هم دست از خوردن نكشد. چند روزي ملا سر قول و قرارش بود تا اينكه روزي ملا به عادت قديم وسط غذا خوردن دست از غذا كشيد و الحمدالله گفت: درويش رو كرد به ملا و گفت: ?آي دره دكي ملا?1 ملا كه قول و قرارش با درويش و كتكي كه توي دره خورده بود يادش آمد زود گفت: ?بله قربان تازه دن بسم‌الله?2 و دوباره شروع به خوردن كرد.


۱- كتكي كه تو دره خوردي يادت بياد .

۲- بله قربان دوباره بسم الله


پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, :: 22:48 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

 بعضی از این پشه ها قیافشون انقدر مظلومه که آدم میخواد

خودش رگشو پیدا کنه بزاره تو دهنشون!

پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, :: 22:42 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

تو قندی  نباتی شکلاتی عسلی شیرین

تو قندی  نباتی شکلاتی عسلی شیرینی

چیزی نداری با چایی بخوریم!!!

 


پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, :: 22:37 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

بی‌خطر بودن،کم عارضه بودن گیاهان دارویی ، بسیاری از خانواده‌ها را متقاعد کرده تا برای حفظ سلامت جسم و روح و درمان بیماری‌ها و اختلال‌هایی که در 2 سال اول زندگی سراغ نوزادانشان می‌آید، از این شیوه‌های طبیعی و سنتی درمانی استفاده کنند. شیوه‌هایی که نه تنها در درمان و تسکین بیماری‌ها موفق‌اند بلکه می‌توانند با کمترین عارضه جانبی و بدون نیاز به داروهای شیمیایی و مدرن برای درمان و تسکین دردهای دوران نوزادی موثر واقع شوند. 
خودسرانه گیاه درمانی نکنید
همانطور که مصرف بسیاری از قرص‌ها و داروهای شیمیایی با عوارض جانبی همراه است، مصرف برخی از گیاهان دارویی نیز با عوارض جانبی همراه است، بنابراین پیشنهاد من این است که برای مصرف این گیاهان حتما با درمانگر یا متخصص طب سنتی مشاوره کنید تا از بروز تداخل دارویی پیشگیری کنید و با عوارض  احتمالی گیاهان دارویی مانند ترنجبین و شیرخشت نیز آشنا شوید. این گیاهان دارویی به درمان زردی کمک می‌کنند اما ممکن است موجب بروز اسهال و دل‌پیچه در برخی از نوزادان شود. در صورتی که والدین با مشاوره متخصص طب سنتی و تحت نظر او این کار را انجام دهند می‌توانند این مسئله را کنترل کرده و میزان آن را در نوزادشان به حداقل برسانند.
شربت گیاهی بسازیم
برای درمان نوزاد مبتلا به زردی می‌توانید از شربت ترنجبین و شیرخشت استفاده کنید. این شربت می‌تواند در مدت زمانی 8 تا 10 روز زردی نوزاد را برطرف کند. برای تهیه این شربت گیاهی باید یك قاشق غذاخوری از ترنجبین را در یك لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه درون آب‌جوش خیس بخورد. پس از این مدت آن را صاف کرده و به آن یک قاشق چای‌خوری شیرخشت به آن اضافه کنید و آن را هم بزنید.
این مخلوط را دوباره از صافی عبور دهید و از آن هر 2 ساعت یک بار، یک قاشق چای‌خوری به نوزادتان بدهید. نوزادتان باید تا زمانی از این شربت گیاهی مصرف کند که مدفوعش به رنگ زرد طلایی درآید، بنابراین باید در طول زمانی که به نوزادتان این شربت را می‌دهید، مدفوع و رنگ پوست او را بررسی کنید. در این حالت باید مدفوع نوزاد زردطلایی شود و از میزان زردی پوست او نیز کاسته شود. به اعتقاد درمانگران در صورتی که مصرف این شربت همراه حمام‌کردن نوزاد با جوشانده این 2 گیاه باشد می‌تواند موجب تسریع روند درمانی شود.
درمان یبوست نوزاد با روغن کرچک
بسیاری از مادران شیرده به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب، باعث می‌شوند نوزادشان به یبوست مبتلا شود. در حقیقت غذاهای نامناسبی که این افراد مصرف می‌کنند به واسطه شیرشان به نوزاد منتقل می‌شود. برای درمان این عارضه به طرق مختلفی از سوی درمانگران و متخصصان طب سنتی اشاره شده که از میان آنها ماساژ شکم نوزاد با روغن کرچک یکی از بهترین‌هاست. مادران می‌توانند با ماساژ شکم نوزاد با روغن کرچک طبیعی و خالص در جهت عقربه‌های ساعت و به مرکزیت ناف به درمان یبوست نوزادشان کمک و عملکرد دستگاه گوارش را در او تقویت کنند. علاوه بر این، درمانگران مصرف خوراکی‌ها و غذاهای ملین مانند غذاهایی که در آن آلو، اسفناج، بامیه وجود دارد و غذاهای حاوی سبزیجات و میوه‌های تازه را توصیه می‌کنند.
سوختگی پوشک و روغن گل سرخ
روغن بنفشه یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان سوزش و التهاب پوست ناحیه ران نوزاد است. این التهاب که به دلیل حرارت و گرمای موجود در شیر مادر در بدن نوزاد به وجود می‌آید به راحتی با اصلاح برنامه غذایی مادر و استعمال روغن بنفشه  درمان می‌شود. 
استفاده از  یکی از روغن‌های گل سرخ یا گل بنفشه یا ترکیبی از هر دوی آنها می‌تواند سوزش و التهاب ناحیه ران نوزاد را بهبود بخشد. در کنار استعمال این روغن تدابیر دیگری مانند اصلاح رژیم غذایی نیز باید توسط مادر رعایت شود تا نوزادش کمتر مواد غذایی با طبع گرم را توسط شیر او دریافت کند. از این رو به مادرانی که نوزاد آنها غالبا با سوزش در ناحیه ران مواجهه است توصیه می‌شود از میوه‌های خنک مانند شاه‌توت، آلبالو، تمشک را بیشتر در وعده‌های غذایی خود بگنجانند. همچنین از ترکیباتی مثل آب هندوانه با سکنجبین، کاهو سکنجبین و مغزخیار با سکنجبین نیز برای کاهش میزان گرمی و حرارت شیرشان استفاده کنند تا نوزادشان کمتر دچار سوزش و التهاب ناحیه ران شود.
تنظیم ساعت خواب کودک با روغن بادام
اختلال در ساعت خواب نوزاد و شب‌بیداری‌های او از جمله بزرگ‌ترین دغدغه‌های پدر و مادرهاست. این شب‌زنده‌داری‌ها برای مادر موجب می‌شود تا به مرور مادر ضعیف شود و این امر بر کیفیت و میزان شیر او تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه در طب سنتی برای این مسئله نیز چاره‌ای وجود دارد. درمانگران طب سنتی ماساژ بدن نوزاد به ویژه ماساژ شکم نوزاد با روغن بادام شیرین را بهترین چاره برای تنظیم ساعت خواب او می‌دانند. این ماساژ کمک می‌کند تا به مرور بی‌خوابی شبانه کودک برطرف شود. ماساژ یک قطره روغن بنفشه روی پیشانی نوزاد نیز هنگام شب تاثیر زیادی بر بهبود و تنظیم ساعت خواب او دارد.
از بیش‌فعالی پیشگیری کنید
بسیاری از مردم بر این باورند، خوردن کندر در دوران بارداری موجب افزایش هوش و ذکاوت بچه می‌شود. اما باید توجه داشت برای مصرف این گیاه دارویی مدت زمان محدودی از سوی درمانگران و پزشکان طب سنتی اشاره شده و مصرف بی‌رویه و خارج از قاعده آن عوارضی مانند بیش‌فعالی کودک را به همراه خواهد داشت. از طرفی خوردن کندر زیاد توسط مادر موجب بروز زردی در نوزاد و همین‌طور خشک شدن پوست او شده و در نهایت بی‌قراری نوزاد را با خود همراه دارد. از این رو مادران باردار باید مراقب باشند که مصرف این گیاه دارویی را بهتر است با مشاوره با متخصص طب سنتی انجام دهند. مادران نباید در طول روز بیشتر از یک نخود از کندر بخورند و این میزان را نیز باید به مدت 2 ساعت در دهان خیس کنند و بجوند.
این نکته را جدی بگیرید
درمانگران طب سنتی برای تجویز گیاهان دارویی به نوزادان و کودکان زیر 2 سال هرگز  به طور مستقیم داروی گیاهی یا گیاه را جز در موارد خاص برای نوزاد تجویز نمی‌کنند. آنها معمولا داروهای گیاهی و گیاهان دارویی را به مادران شیرده تجویز می‌کنند تا خواص درمانی و شفابخش داروها به طور غیرمستقیم و از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. از این رو این درمانگران توصیه اکید دارند که مادران بدون مشاوره با متخصص طب سنتی یا پزشک نوزاد هیچ داروی گیاهی و گیاه دارویی را به نوزادشان ندهند. زیرا گیاهان دارویی در گروه بی‌خطرترین و کم‌عارضه‌ترین داروها قرار دارند ولی در صورتی این قابلیت را حفظ می‌کنند که توسط درمانگر طب سنتی برای فرد مناسب با مزاج و شرایط فیزیکی خاص تجویز شده باشد.

پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, :: 22:23 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

کبد چرب یک معضل بزرگ جامعه امروزی ماست و علت اصلی آن افزایش وزن است و دلیل این افزایش وزن رژیم های غذایی غربی از جمله خوردن چیپس، روغن و برنج زیاد و اقسام چربی ها و رفتن به فست فودها از عوامل اصلی کبد چرب است.متاسفانه این نوع رژیم ها جای مصرف غلات سبوس دار، حبوبات، سبزیجات را گرفته و باعث ایجاد کبد چرب می کند.یعنی داخل سلول های کبد چربی تجمع پیدا می کند و خارج نمی شود.علل دیگر کبد چرب مصرف الکل است که خوشبختانه در ایران ناشایع است و مصرف آن زیاد دیده نمی شود و حتی مصرف داروها، بعضی از بیماری ها و یا کاهش وزن سریع باعث کبد چرب می شوند.

: کبد چرب دو حالت دارد و حالت اول آن کبد چرب معمولی است یعنی بدون ارتحال سلول کبدی که این را اصطلاحا کبد چرب غیر الکلی می گویند.


معمولا این افراد کبدشان آسیبی پیدا نمی کند.حالت دوم کبد چرب نیز دیابت می باشد که متاسفانه امروزه در جامعه ما شایع شده که اصطلاحا به این نوع کبد چرب( استاتوهپاتائیس) گفته می شود که باعث التهاب سلول کبدی نیز می شود.مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک زمینه ساز کبد چرب نیز می شود افزود: بعضی از آنتی بیوتیک ها نظیر تتروسیکلین ها و کورتون ها و داروهای ضد تشنج زمینه ساز کبد چرب نیز می شوند.

علائم کبد چرب معمولا به صورت درد مبهم در ناحیه ربع فوقانی شکم یعنی جایگاهی که کبد قرار گرفته می باشد و بعضا به صورت تهوع، زردی خفیف یا بزرگی کبد که قابل لمس باشد.


    درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
    آخرین مطالب
    آرشيو وبلاگ
    پیوندهای روزانه
    پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی-اجتماعی و آدرس shamila.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 106
بازدید دیروز : 52
بازدید هفته : 2474
بازدید ماه : 106
بازدید کل : 3552419
تعداد مطالب : 14893
تعداد نظرات : 281
تعداد آنلاین : 1

<>